אופנה והדפסת תלת מימד

מאז ומתמיד התעניינתי בטכנולוגיות חדשות. והאהבה שלי לאופנה קיימת הרי כבר מזה יותר מעשור.
לכן, היה לי הכי טבעי שבעולם להקים מותג שמחבר בין שתי האהבות הגדולות שלי: אופנה וטכנולוגיה. וזו גם הסיבה שכאשר "הקתדרה" הציעו לי להרצות על אופנה והדפסת תלת מימד, נעניתי בשמחה רבה.
אופנה והדפסת תלת מימד ליאת ברנדל הקתדרה
ערב אחד לפני כמה שבועות הגעתי (מצויידת בהתרגשות) לאודיטוריום רוטשילד שבמוזיאון ארץ ישראל בתל אביב. בתיק שלי אפשר היה למצוא דיסקאונקי ועליו מצגת משובצת 12 סרטונים ייחודיים, אותם בחרתי וערכתי בקפידה. אחרי שבועות של עבודה ומחקר, נהניתי להרצות על חיבור של אופנה ותלת מימד במסגרת סדרת ההרצאות על אופנה וחדשנות של "הקתדרה".
על מה דיברתי בהרצאה? אתן כאן טעימה קטנה.
אופנה והדפסת תלת מימד הרצאה אופנה ליאת ברנדל

למה הדפסה תלת מימדית כ"כ מעניינת אותי?

מזה מספר שנים שאני חותכת בלייזר. מכינה גזרה, מתקנת, סורקת למחשב, מציירת על גבי הסריקה, שולחת לחיתוך לייזר, תופרת את החלקים, מתקנת את הגזרה וחוזר חלילה (על חיתוך לייזר ותהליך העבודה שלי בפוסט הזה).
טכנולוגיית ההדפסה התלת מימדית דומה אבל גם מאוד שונה. גם כאן יש חיבור בין הציור על המחשב ובין המוצר הסופי, בדומה לעשייה שלי כיום. אלא שבשונה ממנה, בהדפסה תלת מימדית המוצר כולו מתוכנן תלת מימדית על גבי המחשב, ומודפס כמוצר מוגמר, לרוב ללא צורך בחיבור חלקים לאחר ההדפסה. התכנון נעשה בתוכנה תלת מימדית, ולא בתוכנת איור דו מימדית כפי שאני עובדת היום.
איריס ואן הרפן Iris Van Herpen
 פריטים שהודפסו במלואם בתלת מימד, איריס ואן הרפן, מערכת לבוש מקולקציית Capriole -כמו צניחה חופשית")

מהי הדפסה תלת מימדית?

זהו שם כולל למספר טכניקות שונות. מספר טכנולוגיות שמאפשרות לייצר דגמים תלת מימדיים מתוך מחשב. התכנון נעשה בתכנת תב"מ (CAD, תכנון באמצעות מחשב). ההדפסה נעשית בסוגים שונים של פלסטיק, וככל שעוברים הימים מתפתחים חומרים חדשים ושילובי חומרים חדשים המאפשרים ייצור חלקים בתעשיות שונות: ארכיטקטורה, חלל, תחבורה, תעופה, נשק, רפואה, ניסיונות לייצור מזון, רקמות ואיברים ביולוגיים (בהתהוות, הנה דוגמה חדשה ממש מארצנו הקטנטונת) וכמובן - בגדים.

 נרי אוקסמן איריס ואן הרפן שמלה בהדפסת תלת מימד

שמלת אלמוגים (Anthozoa Dress) מחומר פולימרי רך, שיתוף פעולה עם נרי אוקסמן (פרופסורית ישראלית אמריקאית ב-MIT) (Neri Oxman), קולקציית Voltage 2013 

 

והקשר בין הדפסה תלת מימדית ואופנה?

אי אפשר שלא להזכיר בהקשר זה את מעצבת האופנה הכישרונית מחלוצי האופנה העילית בהדפסת תלת מימד: איריס ואן הרפן (Iris Van Herpen).

 איריס ואן הרפן Iris Van Herpen

 איריס ואן הרפן, מעצבת הולנדית עם עיצובים חסרי תקדים המשלבת בעיצוביה את החומרים המסורתיים ביותר עם הרדיקליים ביותר

ואן הרפן חלוצה בשימוש בהדפסת תלת מימד כטכניקה להרכבת בגדים – החל מ-2010, והיא אחת מיוצרי האופנה הכי מוכשרים וחדשניים. בעבודותיה היא משלבת את החומרים המסורתיים ביותר עם הרדיקליים ביותר. העשייה שלה כוללת אסתטיקה מיוחדת, התעניינות במדע וטכנולוגיה והיא שואבת השראה מעולם החי. 

 

 

"זה לא שהיא דוחה את המורשת של האופנה העילית, היא פשוט מגדירה אותה מחדש באמצעות כלים מודרניים. בעבר מכונת התפירה עשתה את אותו הדבר."

ונסה פרידמן, ניו יורק טיימס

_____________________________

רוצים לשמוע עוד? מוזמנים לכתוב לי ואשמח להגיע להרצות.

שילחו לי מייל עם כל הפרטים: liatbrandel@gmail.com

(אורך ההרצאה: שעה וחצי)


להשארת תגובה

שימו לב, תגובות יאושרו לפני פרסומן

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.